La importància de laprenentatge didiomes, especialment langlès, sha convertit en un tema crucial. Un estudi recent realitzat per les professores de la Universitat de Barcelona, Elsa Tragant i Carme Muñoz, revela dades sorprenents sobre l’impacte de les classes extraescolars en el rendiment dels estudiants d’anglès. Segons un resum a La Vanguardia , l’estudi destaca la millora de les competències bàsiques en anglès d’estudiants catalans, ressaltant la importància de les classes extraescolars. Les famílies tenen un paper crucial en el rendiment acadèmic, mentre que les escoles també han fet esforços notables.
Context de l’estudi:
Segons les professores de la facultat de filologia Elsa Tragant i Carme Muñoz, que han desenvolupat l’estudi longitudinal més complet sobre les variables que influeixen a l’assimilació d’una llengua estrangera, la majoria dels alumnes que van obtenir millors notes d’anglès a finals de secundària són els que van començar a rebre classes extraescolars a escoles d’idiomes a partir de 4t de primària o, fins i tot, després.
Aquells alumnes que no van rebre classes amb prou feines estan representats al nivell alt. Per contra, cap alumne amb notes baixes d’anglès no havia fet extraescolars. D’aquesta dada es pot concretar que l’ensenyament d’anglès a l’escola no garanteix una suficiència de l’idioma a nivell excel·lent i això ho supleix l’aposta individual de les famílies a classes a acadèmies o intercanvis perquè els seus fills estiguin formats en idiomes.
Millora de Competències Bàsiques en anglès:
Tot i el que ja hem esmentat, les competències bàsiques en anglès dels estudiants catalans han millorat en els últims anys tant a 6è de primària com a 4t d’ESO. La millora de l’educació i l’exposició a l’idioma a través de cançons, sèries, pel·lícules o youtubers ha aconseguit fer un salt significatiu, presentant més estudiants al nivell alt de la taula (un 30% del total) i s’ha reduït el nivell baix (un 16%).
Tot i això, el factor que està marcant la diferència és l’estudi de la llengua en centres especialitzats com Clarence House School of English .
Paper de les Famílies al Rendiment Acadèmic:
Un cop dit això, no cal menystenir la importància de l’ambient familiar a l’hora de reforçar l’aprenentatge de la llengua anglesa. Segons Tragant i Muñoz, el suport i l’exposició constant a l’idioma a casa són crucials per millorar les habilitats d’anglès. Moltes famílies animen que els seus fills vegin amb ells pel·lícules i sèries en versió original, cosa que accelera considerablement l’adquisició de l’idioma.
Necessitat de Classes Extraescolars:
Les dades de l’estudi donen suport a l’afirmació que la majoria dels estudiants amb millors notes en anglès han rebut classes extraescolars des de 4t de primària. Això suggereix que la instrucció addicional fora de l’entorn escolar a escoles d’anglès especialitzades com Clarence House, exerceix un paper significatiu en el desenvolupament d’habilitats lingüístiques sòlides.
S’hi observa que les diferències de nivell en una aula es van eixamplant a mesura que passen els anys i els alumnes que estudien en acadèmies van millorant el seu nivell tant oral com escrit. “Això crea desmotivació a 4t d’ESO, fins i tot abans, entre els alumnes amb nivell baix, amb dificultats de seguir les classes”, afirma l’informe. També es frustren els de nivell alt que troben les classes “avorrides” o “repetitives”.
Objectiu Teòric vs. Realitat:
En teoria, els estudiants haurien de tenir un nivell de B1 en acabar el batxillerat. Però això és lluny de ser una realitat. El 2017 les universitats catalanes es van fixar l’objectiu de titular aquells alumnes amb un B2 de llengua estrangera, un salt petit en quatre anys respecte al suposat nivell de batxillerat. Amb això, els campus volien estimular l’aprenentatge de llengües, fonamental en la realitat laboral. Es van donar un termini de quatre anys per exigir aquest nivell als alumnes que començaven la universitat.
El Govern va retirar l?exigència el 2021 (la va substituir per una prova pròpia de la universitat). Els rectors van al·legar, per no exigir-ho, la inequitat. Els joves les famílies dels quals tenien interès i podien pagar classes extraescolars obtenien el nivell. No així aquells sense possibilitat econòmica.
Aquest mer fet va evidenciar la necessitat a la nostra societat de l‟existència de centres especialitzats en l‟ensenyament de l‟anglès per garantir que els nostres alumnes arribin al món laboral amb un nivell de l‟idioma adequat a les necessitats del món globalitzat del segle XXI.
Dificultats a l’Ensenyament del Català:
L’estudi també aborda les conclusions sorprenents sobre la percepció de la dificultat del català en comparació amb l’anglès. Se suggereix que un enfocament més pràctic i comunicatiu a l’ensenyament del català podria millorar la fluïdesa i la competència en aquest idioma. Aquestes reflexions subratllen la importància d’adaptar els mètodes d’ensenyament a les necessitats i habilitats dels estudiants per maximitzar-ne l’aprenentatge i el desenvolupament lingüístic.
Influència de l’entorn familiar:
A l’estudi s’observen les diferències de rendiment entre alumnes de 4t d’ESO que tenen un entorn familiar favorable a l’accés de l’anglès i els que no. Es correlaciona amb el nivell d’anglès dels pares. Així, un context políglot facilita que mirin sèries o altres tipus de continguts com YouTtube, plataformes de joc en línia o pàgines web en llengua anglesa.
Una altra de les claus és la implicació dels germans grans. Si dominen la llengua poden acompanyar els petits en les dificultats de comprensió d’una pel·lícula i ajudar a superar les primeres frustracions. Muñoz explica que aquells pares que tenen l’anglès com a eina professional motiven l’aprenentatge dels fills. O quan observen en primera persona que, amb aquesta llengua, poden viatjar, descobrir món i comunicar-se de manera universal.
Muñoz també afirma que “Tot allò que es pugui facilitar al nen en anglès dins de casa contribueix a enriquir-ne el coneixement”. Jocs, preguntes, cançons, lectures i el visionat de contingut multimèdia en versió original. En aquest darrer cas, el benefici descoltar els dibuixos animats en anglès, per familiaritzar-se amb lidioma.
Recomanacions i reflexions finals:
L’estudi ofereix diverses recomanacions, com menys èmfasi en exercicis gramaticals tancats i més enfocament en activitats obertes i col·laboratives. També destaca la importància d’una transició suau entre primària i secundària, així com la necessitat de més professors d’anglès a les escoles. Aquestes reflexions finals ressalten la importància d‟una educació lingüística integral que abordi tant les necessitats individuals dels estudiants com els desafiaments en l‟ensenyament de l‟anglès a Catalunya.
Conclusió:
L’estudi destaca la necessitat d’un enfocament integral que involucri tant les escoles com les famílies per millorar les habilitats en anglès dels estudiants. Tot i això, la realitat confirma que el millor que podem fer com a pares si volem garantir que els nostres fills acabin dominant la llengua anglesa quan siguin a la universitat i surtin al món laboral és apuntar-los a escoles i acadèmies d’anglès especialitzades en el tema, on aprenguin a dominar tots els aspectes de l’idioma amb accents autèntics de professors nadius i experts a l’ensenyament de l’anglès com els de Clarence House School of English de Sabadell.
Per part seva, l’administració ha d’invertir més recursos en l’aprenentatge de l’anglès amb desdoblament de classes, lectors nadius i ampliar la plantilla de professors d’anglès i basar l’ensenyament en aspectes més pràctics de la llengua i menys en la gramàtica.
Si aquesta notícia ressona amb tu, et convidem a explorar els nostres programes i cursos . Uneix-te a nosaltres en aquest emocionant viatge cap al domini de l’anglès, on la teva història d’èxit podria ser la propera a inspirar-ne d’altres.